perjantai 19. syyskuuta 2014

Aika on rahaa, mutta ihanan halpaa

Ensin virallinen surullinen tiedote: perjantaina 26.9. ei ilmesty postausta koska:

Ensi sunnuntaina lähdetään taas ilmastonmuutosta kiihdyttävälle reissulle kompostitomaattien kypsyttämiseksi. Tämä loppukesä/alkusyksy on ollut Jääräperheessä poikkeuksellisen matkustelevaista. Uskokoon ken tahtoo että normaalisti me emme juuri kotoa hievahda muualle kuin töihin, kauppaan ja harrastuksiin. Sunnuntain matka suuntautuu Menorcalle. Ajattelin tehdä hieman laskelmia että kuinka monta kertaa minun pitäisi körötellä bussilla töihin autolla suhaamisen sijasta mikäli haluaisin tällä keinolla kompensoida Menorcan-lentojen hiilidioksidipäästöt.

Meinasin ensin että tästä tulee pelkkää tekstiä sisältävä postaus ja saatte kuunnella Ultra Bran "Veturi, taksi, valtamerilaivaa" päästäksenne tunnelmaan. Ei tunnu järkevältä liittää tähän auton, bussin ja lentokoneen kuvia. Mutta liitänpä kuitenkin jotain kevennyskuvia sekaan aihetta liipaten, niin jaksatte paremmin lukea kun virkistytte välillä visuaalisen materiaalin parissa.

Yksi syy, miksi jotkut halajavat lentäjän uralle


Ensimmäiseksi eksyin päästölaskurien paljouteen. Yllättäen esim Finnairin, VTT:n ja jonkin ilmailujärjestön (ICAO) laskurien tulokset eivät poikenneet toisistaan kovinkaan merkittävästi. Suurin lukema, jonka näillä sain aikaiseksi Helsinki-Menorca-Helsinki -lennoille oli 480 kg hiilidioksidia. Lentolaskuri sen sijaan sai tulokseksi tuplamäärän, 950 kg. Mutta tämä laskuri laskee varsinaisen kerosiinin kulutuksen lisäksi myös muut matkaan liittyvät päästöt. Koska sivusto ei selitä sen tarkemmin mitä nämä päästöt ovat, en ota niitä huomioon. Koska en myöskään auto-linja-autovertailussa ota huomioon auton/bussin koko elinkaaren aikaisia päästöjä vaan ainoastaan bensiinin/dieselin kulutuksen, niin on vertailukelpoisinta tehdä niin myös lentämisen osalta.

Hevosvoimia on monelaisia

Sovitaan siis että Helsinki-Menorca-Helsinki -lentojen hiilidioksidipäästöt ovat 500 kg. HSL:n sivun reittilaskuri kertoo valitun reitin päästöt julkisella liikenteellä ja henkilöautolla. Julkisen liikenteen päästöjen osalta käytän HSL:n laskuria vertailussani, mutta henkilöauton osalta joudun käyttämään omia laskelmiani, koska HSL:n luvuissa ei ole mitään tolkkua. HSL:n henkilöauto on ökymalli, joka päästelee 170g/km. Vanhan Jäärän kotteron päästöiksi valmistaja ilmoittaa 99g/km. HSL:n mukaan Vanhan Jäärän kodin ja työpaikan välinen matka on autolla kuljettuna 11.9 km. Jaa, ehkä se onnistuisi jos kehtaisin ajaa keskuspuiston ulkoilureittejä pitkin autolla. Sellainen ei kuitenkaan ole tullut mieleeni. HSL:llä on mielenkiintoinen käsitys yksityisautoilijoista. Oikeasti Vanha Jäärä ei pääse autolla töihin juuri mitenkään alle 15 km:n ja normaalisti käytetty reitti on 17,4 km pitkä.Lasken siis 99g/km*17,4km.

 Mr Vanha Jäärä ihastui tähän menopeliin Budapestissä. Onneksi ei ostanut pois.

HSL saa Vanhan Jäärän edestakaisen työmatkan päästöiksi bussilla 4,2 2,2 kg (luvut korjattu, miten sitä ensimmäisessä yrityksessä aina onnistuukin sähläämään). Omalla autollani (ei HSL:n ökyautolla) päästelen samalla matkalla 3,4 kg. Bussia käyttämällä siis säästäisin 0,8 1,2 kg päivässä. Jotta säästyisi 500 kg hiilidioksidia, pitäisi minun mennä bussilla töihin 625 416 päivänä. Tämähän vastaa lähemmäs kolmen kahden vuoden työssäkäyntiä. Hui!

Koffin ratikan ekologisempi versio. Juo ja polje!

Katsotaanpa sitten toista muuttujaa: aikaa. Bussimatka töihin kestää HSL:n laskurin ja omien kokemusteni mukaan parhaimmillaan 55 minuttia. Automatka kestää 20 minuuttia. Työmatkoihin siis kuluu päivässä 70 minuuttia enemmän aikaa bussia käyttäen. 625 416 päivässä aikaa kuluu bussissa istumiseen 30 20 vuorokautta enemmän! Mikä huvittavinta tai säälittävintä, voin vaihtoehtoisesti kompensoida nämä hiilidioksidipäästöt maksamalla jonkinlaisen päästömaksun. Lentolaskuri ilmoitti maksuksi 24 euroa. Tai mitäpä sanotte matkan varauksen yhteydessä maksamastani naurettavasta 1 euron "ilmastomaksusta"?  Arvatkaa aionko muuttaa kolmeksi vuodeksi asumaan bussiin vai maksaa muutaman euron?

 Eräs näkökulma. Liikenneväline tämäkin.

En tosin ymmärrä miten nuo päästömaksut kompensoivat lentoliikenteen päästöjä. Mitä niillä rahoilla tehdään? Istutetaan puita vai kehitetään energiatehokkaampia lentokoneita? Kaipa se riippuu siitä kenelle rahansa antaa. Liian vaikeaa. Taidan antaa rahaa muuten vain jollekin ympäristöjärjestölle ja jatkaa loman jälkeen autoilua töihin ilman omatunnontuskia.

Tässä on Sami, joka ei liity asiaan mitenkään!

Joka tapauksessa lentoliikenteen päästöt ovat kuulemma hyvin pieniä verrattuna yksityisautoilun päästöihin. Mutta jos ja kun julkisen liikenteen matkustusajat eivät alkuunkaan kilpaile yksityisauton matkustusaikojen kanssa, niin on ihan turhaa yrittää houkutella Vanhaa Jäärää auton ratista pois. Vaikkakin 20 vuorokautta aikaani onkin vain 24 euron arvoinen.Onneksi työnantajani arvioi aikani paria dekadia arvokkaammaksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti