Olen Koti&Keittiö -lehden tilaaja. Helmikuun numero ilmeistyi torstaina 1.2.2018. Jaettiinko sitä minulle? No ei. Jaettiinko perjantaina? Ei. Kyllä varmaan maanantaina? Ehei. Maanantai-iltana menin seikkailemaan Postin sivuille antaakseni palautetta. Ensin selvisi, että minun postinumeroalueellani ei ole jakeluhäiriöitä. Jaa. Löysin palautelomakkeen, jossa luvattiin:"Jakeluhäiriöstä voit olla meihin yhteydessä oheisen lomakkeen kautta, jonka ohjaamme suoraan alueesi jakeluesimiehelle." Hienoa. Kerroin mikä mättää ja annoin puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteeni, jotka olivat pakollisia tietoja täytettäväksi.
Jäin odottelemaan, että tiistaina palautteeseeni vastattaisiin ja/tai lehti tulisi. Eipä. No, ehkäpä keskiviikkona. Ei kumpaakaan. Joten keskiviikkoiltana täytin saman palautelomakkeen uudestaan ja mainitsin, että olen valittanut asiasta jo maanantaina. Torstaina soitin Koti&Keittiö -lehteen ja he lupasivat lähettää uuden lehden ja toivoimme yhdessä, että posti tällä kertaa suoriutuisi.
Posteljooni toi eilen kuitenkin Avotakan. Kappas!
Alueeni jakeluesimies ei ole toistaiseksi korvaansa lotkauttanut minun palautteelleni, joten tänä aamuna yritin soittaa Postin yleiseen palvelunumeroon kysyäkseni, että miksi teillä ON tällainen palautelomake, jos palautteisiin ei reagoida mitenkään! Ensin sain kuulla kolmella kielellä, että puhelu nauhoitetaan, johon tuumin vain että "hyvä, onpa teilläkin seuraavissa pikkujouluissa jotain jutun juurta". Sitten piti painella nappeja:"Paina yksi, jos haluat haistattaa meille paskat suomeksi. Tryck två om du vill samma på svenska" jne. Lopulta pääsin kuuntelemaan surkeaa jonotusmusiikkia - maksua vastaan tietenkin. Muutaman minuutin jonotus lannisti minut, mikä oli epäilemättä tarkoituskin ja katkaisin puhelun. Jäänpä nyt vain jännittyneenä odottelemaan saapuuko lehti joskus - vai saapuuko peräti kaksi lehteä. Kahden lehden saapumiseen en kuitenkaan usko, käsitykseni postinjakelusta alueellamme on, että viikon aikana jakamatta jääneet postit heitetään ennen seuraavan viikon alkua roskikseen.
Sitten pankkiin. Lähdemme ensi keskiviikkona Lontooseen ja tarkoitus olisi ottaa varmuuden vuoksi jonkin verran puntia käteisenäkin mukaan. Ajattelin tänään mennä pankkiini Nordeaan vaihtamaan valuuttaa. Nyt valistuneet ihmiset jo naureskelevat räkäisesti, että kaikkea se Vanha Jäärä kuvitteleekin Nordean konttorissa tekevänsä! No, enhän minäkään ihan idiootti ole. Ensin tarkistin, onko lähimmissä konttoreissa kassapalveluita ollenkaan. Eipä tietenkään ole enää. Leppävaarassa olisi. Tässä vaiheessa aloin olla jo suht varovainen ja aloin setviä kuuluuko kassapalveluihin Leppävaarassa valuutanvaihto. Haku Nordean omilta sivuilta ei tuntenut termiä "valuutanvaihto" ollenkaan eikä sellaista toimenpidettä ollut myöskään pankkipalvelujen hinnastossa. Aloin pitää melko todennäköisenä, ettei Nordea vaihda käteistä valuuttaa konttoreissaan enää ollenkaan. Haku googlesta sanaparilla "nordea, valuutanvaihto" vahvisti, että tällainen palvelu on loppunut jo huhtikuussa 2016! Sitä minä vaan ihmettelen ja hiukan myös mieleni pahoitin, että Nordea lähettelee minulle paljonkin asiakastiedotteita, joissa kerrotaan joitain aivan toisarvoisia asioita, mutta eivät huhtikuussa 2016 tasan tarkkaan ole kertoneet minulle riittävän ilmaisuvoimaisesti lopettavansa käteisen ulkomaanvaluutan vaihtamisen. Lisäksi olen tuohtunut Nordealle siitä, että en ole myöskään saanut sijoitusneuvontaa, jossa selitettäisiin, kuinka voisin sijoittaa varojani veroparatiiseihin. Ilmeisesti on jokin avainasiakastakin korkeampi luokka, joka ainoastaan on oikeutettu veroparatiisivinkkeihin.
Kotoa löytyvästä valuuttavarannosta ei ole Lontoossa apua.
Kuinkas teillä Kusti polkee ja pankki palvelee?
P.S.
Tilannepäivitys pari tuntia myöhemmin: Posti ilmeisesti seuraa blogiani, koska sain heiltä hetki sitten vastineen palautteeseeni. Siitäkös minulla vasta riemu repesi. Vastine kuuluu näin:
Hei,
Saimme vastauksen jakelulta:
"Alueen postinjakelussa on ollut jakeluhäiriöitä ilmoitettuna aikana, mutta siitä on päästy jo yli eli kaikki postit
ajalta 1.-5.2.2018 on jaettu asiakkaille. Mm. torstain 1.2. keliolosuhteet ja perjantain 2.2.mielenilmaus on vaikuttanut asiaan."
Ovat käyneet palautteen läpi jakelussa ja pyrkivät pitämään huolta että postit tulevat jälleen jatkossa ajallaan postinjakelun laadun varmistamiseksi.
Pahoittelemme tapahtunutta.
Ystävällisin terveisin
H.R. Asiakaspalvelu
Ai kaikki postit on jaettu asiakkaille. No, helmikuun Koti&Keittiö oli sitten kai näkymätön erikoisnumero. Eipä tässä sitten enää auta itkeä.
Kirjoitin jo yhden kommentin, mutta se hävisi jonnekin....taas....mulla ei ole ollut ongelmia postin eikä pankinkaan kanssa. Paitsi kerran pyydystettiin yhtä pakettia 2 viikkoa, joka jostain syystä oli mennyt väärään paikkaan. Olin lähettänyt sen automaatista eri postinumerosta kuin oma osoitteeni eikä posti siksi halunnut pakettia mulle palauttaa. Monta kertaa kävi lähellä mutta palasi aina kiiruusti takaisin Helsinkiin. Lopulta onneksi sinne mihin alunperin pitikin.
VastaaPoistaMutta sitä ihmettelen, että tiistaisin ei jaeta kirjepostia mutta silti jakeluauto ajaa ainakin tämän meidän "runtsin" uskollisesti joka tiistai...ei toki postia jätä......lämpimikseen ajelee....?
Mä en kans ymmärrä sitä, että mitä se kirjepostin jakamatta jättäminen tiistaisin säästää...jaapa...
Poista